Case: Omgaan met stress

 

Lees het verhaal over Kees Verploeg

Kees Verploeg heeft een HBO-opleiding Informatica afgerond en is zojuist begonnen met de universitaire Informatica-opleiding. Het begin is wat chaotisch verlopen. Kees heeft de introductie gemist. Dat was volgens Kees niet zo'n probleem want hij dacht wel te weten wat dat allemaal inhield. Bovendien had Kees wat problemen met het vinden van een kamer. Doordat hij vakantiewerk deed op een camping in het buitenland, liep niet alles zo gesmeerd als hij verwachtte. De campingbaas had hem ook nog gevraagd een week langer te blijven omdat een andere vakantiewerker zijn pols had verstuikt. Kees kon moeilijk weigeren, want volgend jaar wil hij graag weer op deze camping werken. Bovendien dacht hij dat zo'n eerste week aan de universiteit voornamelijk uit inleidende colleges bestond en die kon hij wel missen. Hij was op de HTS een briljante student, die alles snel snapte.
Op dit moment is het de derde collegeweek. Kees is vorige week naar de docent van het projectvak gestapt en heeft gevraagd of hij alsnog mee mag doen met het vak. De docent vond het wel lastig omdat de groepen al ingedeeld waren, maar Kees mocht meedoen met een groep, mits hij zelf met de groep zou overleggen hoe hij de achterstand zou inhalen. Kees heeft via e-mail contact met de groep gezocht en zij hebben hem gezegd dat hij vandaag in de practicumzaal moest komen; daar zouden ze hem bijpraten. Het vervelende was dat kees vanmorgen wel op tijd wilde zijn, maar omdat hij in een dorpje in de buurt een kamer heeft, miste hij de bus en was twee uur later in de practicumzaal. Iedereen was druk bezig. Na wat rondvragen kwam Kees bij een paar groepsleden, die druk achter de pc zaten te werken. Ze vertelden Kees snel wat ze moesten doen. Omdat Kees niet bij de introductie was geweest legden ze hem ook snel uit hoe de elektronische leeromgeving werkte en hoe hij een account kon aanvragen. Ook hadden ze al bedacht welk onderdeel Kees kon uitwerken en ze hadden geregeld dat er een pc voor hem vrijgehouden was. Kees ging eerst via de zaalassistent zijn account regelen, maar er zouden een paar uur overheen gaan , voordat hij achter zij pc kon werken op dat account. Dus Kees weer terug naar zijn groepsleden om te zeggen dat hij niet verder kon. Een beetje geÔrriteerd gaf een groepslid Kees zijn eigen account, zodat Kees verder kon. Toen Kees op de elektronisch leeromgeving wilde kijken wat de bedoeling van het vak was, bleek dat hij zich voor het vak had moeten aanmelden en een paswoord moest aanvragen. Kees begon te balen. Niets werkte. Hij kon niets doen en daarbij kwam dat hij hierop nog aangekeken werd door de groepsgenoten. Kees besloot een paar andere groepsgenoten wat te vragen om niet steeds dezelfde personen te moeten lastig vallen, maar ook deze waren druk. Ze hielpen hem even aan de gang, tikten snel wat commando's in en gaven hem de opdracht om een onderdeel verder uit te werken dat straks mooi ingepast kon worden in hun deel. Kees zat erbij maar het ontging hem allemaal. Het ging zo snel dat hij helemaal de draad kwijtraakte. Kees besloot even de docent te raadplegen die een rondje maakte door de practicumzaal en alle groepen langsging. De docent nam even te tijd om naar Kees te luisteren, maar toen hij doordat dat Kees helemaal niet wist waar het overging, maakte hij kort en krachtig duidelijk dat hij niet teveel tijd wenste te investeren in het herhalen van alles wat op college gezegd was, als een studenten twee weken te laat verschijnt, dan ook nog wil meedoen en zich vervolgens niet oriŽnteert op het vak via de elektronische leeromgeving waar alle informatie 24 uur per dag en 7 dagen in de week beschikbaar is. De docent zegt tegen Kees dat hij zijn groepsgenoten maar moet vragen of ze hem willen bijpraten. Kees wordt hier helemaal niet goed van. Die hele studie kan wat hem betreft de "p.." op.



Vragen:

  1. Welke problemen heeft Kees met zijn planning? Hoe gaat bij om met 'urgente' versus 'belangrijke' zaken?
  2. Hoe zou Kees zijn tijdsbesteding kunnen verbeteren? Welke stappen moet hij nemen?